هنگامی که صحبت در مورد موج دنیای آنلاین به میان میآید، بسیاری از افراد تمرکز اصلی خود را بر جستجوهای افراد در وب معطوف میکنند و دلایل بسیار خوبی هم برای این تصمیم وجود دارد.
اگر محتوای مورد نظر خود را بهینهسازی نکرده باشید، حجم قابل توجهی از ترافیک ورودی وبسایت خود را از دست خواهید داد. درهرصورت احتمالا متعجب میشود اگر بدانید گوگل تنها پلتفرمی نیست که باعث ورود کاربران به وبسایت شما میشود.
در ادامه با زومیت همراه باشید تا مروری به سایر منابع ورود ترافیک به وبسایتها داشته باشید.
اگرچه وبلاگنویسی بهصورت میهمان راه مناسبی برای به دست آوردن بکلینک (backlink) نیست، اما صرفا این دلیل باعث نمیشود چنین اقدامی را بهطور کامل انجام ندهید. اگر در مورد موضوع خاصی اطلاعاتی دارید، بد نیست گاهی بهصورت میهمان پستهایی منتشر کنید.
البته ممکن است وبلاگنویسی بهصورت میهمان برای وبسایت شما از نظر بهینهسازی برای موتورهای جستجو (SEO) چندان مؤثر واقع نشود؛ اما انجام این عمل در پلتفرمهای مناسب باعث میشود حجم قابل توجهی ترافیک به وبسایت خود ارجاع دهید. با نوشتن پست بهصورت میهمان برای سایر پلتفرمهای مطرح، میتوانید فالورها و طرفداران جدیدی برای وبسایت خود به دست آورید.
همکاری با دیگر بلاگرها احتمالا درهای جدیدی برای بهبود وضعیت اقتصادی وبسایت شما باز خواهد کرد.
اگر وبلاگ یا وبسایت شما مطالب خوب و همچنین مخاطبان قابل توجهی داشته باشد، این موضوع بدان معنا نیست که شما تنها فردی هستید که یک وبلاگ با موضوع مورد نظرتان دارید. در حقیقت اگر محبوبیت موضوع وبسایت خود را بررسی کنید، مطمئنا از نتایج بهدستآمده شگفتزده خواهید شد؛ چراکه در این حالت وبلاگنویسهای دیگری پیدا خواهید کرد که موضوعی مشابه با موضوع شما را در پیش گرفتهاند. به همین دلیل باید سعی کنید تا جایی که امکان دارد با سایر بلاگرهایی که موضوعاتی همانند هدف شما را دنبال میکنند، همکاری داشته باشید.
برای انجام این کار میتوانید از بخش نظرات که در اکثر وبلاگها و وبسایتها وجود دارد، استفاده کنید. نکتهی مهم هنگام ثبت نظر این است که باید پیش از اقدام به ارسال دیدگاه خود، اطلاعات کاملی در مورد خود ارائه کنید. البته توجه داشته باشید که از درج نظرات بیربط به موضوع پست یا نظرات عمومی خودداری کنید؛ چراکه در دنیای وبلاگنویسها چنین مواردی هرزنامه (اسپم) شناخته میشوند و بهاحتمال زیاد حذف خواهند شد.
وقتی صحبت از فکر کردن در مورد شبکههای اجتماعی باشد، چه پلتفرمهایی به ذهن شما میآید؟ فیسبوک! توییتر! این دو پلتفرم از جمله مهمترین و بهترین شبکههای اجتماعی حال حاضر دنیا شناخته میشوند و هرکدام هدف مشخصی دارند، اما بد نیست نگاهی به سایر پلتفرمهای اجتماعی آنلاین نیز داشته باشید؛ چراکه از طریق سایر شبکههای اجتماعی میتوانید ترافیک قابل توجهی به وبسایت خود هدایت کنید.
بهعنوان مثال، گوگل پلاس شاید در نگاه اول و در مقایسه با رقبایی چون فیسبوک چندان به چشم نیاید و تأثیر این پلتفرم بهاندازهی فیسبوک نباشد؛ اما بسیاری افراد هماکنون با اشتراکگذاری محتوای مرتبط با گروههای موجود در این شبکهی اجتماعی، به افزایش مخاطبان محتوای وبسایت یا وبلاگ خود کمک میکنند.
یافتن پلتفرمهای دیگری که به بهبود مطالب وبسایتتان کمک کنند و شما را با سایر بلاگرهایی که هدفی مشابه شما دارند، آشنا کنند؛ میتواند در جذب مخاطب جدید بسیار مؤثر واقع شود. در این شرایط میتوانید اطمینان حاصل کنید که یک منبع ترافیک ورودی همیشگی و ثابت برای محتوای خود دارید.
اگر با Reddit آشنایی ندارید، باید بگوییم که این پلتفرم را میتوان بهعنوان یک تابلو اعلانات آنلاین توصیف کرد. میزان اهمیت و کاربردی بودن این پلتفرم بهقدری است که تاکنون افراد و شرکتهای محبوب و معروف زیادی روی آن سرمایهگذاریهای قابل توجه انجام دادهاند؛ در این بین میتوان به خواننده معروف Snoop Dogg اشاره کرد. در Reddit دستهبندیهای مختلفی وجود دارد که میتوانید محتوای خود را بر اساس نوع آن، در یکی از این دستهبندیها به اشتراک بگذارید.
البته باید به این نکته توجه داشته باشید که پلتفرم مورد بحث مجهز به یک سیستم داخلی برای مقابله با اسپمرها است و به همین دلیل پیش از اقدام به اشتراکگذاری هرگونه محتوا در آن، باید از کیفیت و مناسب بودن آن اطمینان حاصل کنید. این مورد بسیار مهم است که مطالب خود را در دستهبندیهای مرتبط قرار دهید.
علاوه بر این باید سعی کنید در این پلتفرم به یک کاربر فعال تبدیل شوید. اینکه فقط بخواهید برای ارسال محتوا به Reddit لاگین کنید، باعث میشود شما بهعنوان فردی ناشناخته در بین کاربران باقی بمانید و به همین دلیل بهتر است با دیگران در تعامل باشید و در این پلتفرم بهطور کاملا فعال حضور داشته باشید.
پس از شروع وبلاگنویسی، به دلیل اینکه ترافیک ما کم است؛ ایجاد یک لیست ایمیل شاید چندان ضروری به نظر نرسد. اما بهمرور و با افزایش تعداد مخاطبان، ایجاد یک لیست ایمیل باید یکی از اولویتهای شما باشد و درواقع باید این اقدام را تا آنجا که میتوانید سریع انجام دهید.
اگر تعداد مخاطبان وبلاگ شما یک نفر در روز باشد؛ به این ترتیب در هر سال ۳۶۵ نفر از محتوای شما بازدید خواهند کرد. اگر یک صفحه برای ثبتنام داشته باشید و مطالب شما نیز کیفیت لازم را داشته باشند؛ در این حالت بیشتر مخاطبان علاقهمند هستند موارد بیشتری از شما را مطالعه کنند و به همین دلیل اغلب بازدیدکنندگان شما برای دریافت مطالب جدید، ثبت نام خواهند کرد.
شما میتوانید از روشهای مشابه نیز استفاده کنید و مثلا در ازای ثبتنام هر کاربر در لیست ایمیل سایت، یک کتاب الکترونیکی رایگان به آنها هدیه دهید. در این حالت میبینید که چگونه در مدتزمانی کوتاه، تعداد بسیار زیادی مشترک در لیست خبرنامهی وبسایت شما ثبت نام کردهاند.