اگر برای داستانی نگرانکننده و کمی ترسناک آماده هستید، ادامهی این مطلب را بخوانید. نویسندهی گاردین در بررسی عمیقی تلاش کرد تا همهی اطلاعات و دادههایی که فیسبوک و گوگل از کاربران جمعآوری میکند را شناسایی کند. در ادامه متوجه میشوید که چه حجمی از اطلاعات شما بدون اطلاع و آگاهی خودتان توسط گوگل و فیسبوک جمعآوری میشود.
اگر قابلیت مکانیابی را در گوشی هوشمند خود روشن کرده باشید، گوگل با هربار روشن شدن گوشی موقعیت شما را تشخیص میدهد. هر کاربری میتواند بهصورت خط زمانی، تمامی مکانهایی را مشاهده کند که پس از استفاده از سرویسهای گوگل بازدید کرده است. میتوانید با ورود به حساب کاربری گوگل و مراجعه به این لینک، اطلاعات شخصی خود را درصورت وجود مشاهده کنید.
نویسندهی گاردین تصویری از تاریخچهی مکانیابی خود قرار داده است که همهی موقعیتهای بازدیدشده در یکسال گذشته را نشان میدهد. حتی زمان حضور در هر موقعیت و مدت زمان سفر از موقعیت قبلی نیز در این دادهها قرار دارند.
درصورتیکه در دستگاههای مختلف به حساب کاربری گوگل وارد شده باشید، غول موتور جستوجو تاریخچهای از جستوجوهای شما را در همهی آنها ذخیره میکند. بهبیان دیگر اگر تاریخچهی جستوجو و تاریخچهی گوشی هوشمند را پاک کنید، شاید اطلاعاتی از دستگاههای دیگر شما (مثلا تبلت) در گوگل ذخیره شوند.
گوگل ادعا میکند که کاربران کنترل کامل روی دادههای ذخیرهشده دارند. بههرحال با مراجعهبه این لینک و ورود به اکانت گوگل میتوانید تاریخچهی فعالیتهای خود (حتی فعالیتها در مرورگر گوگل) را مشاهده کنید.
گوگل با استفاده از اطلاعات متعدد همچون سن، موقعیت، جنسیت، تفریحات، شغل، علاقهمندیها، وضعیت ارتباط و حتی وزن و درآمد، پروفایلی برای انتخاب برترین تبلیغات برای شما تولید میکند. قطعا میدانید که حجم اصلی درآمد گوگل از تبلیغات کسب میشود. درنتیجه ساختن چنین پروفایلی از کاربران برای آنها بسیار سودمند خواهد بود. مشاهدهی پروفایل تبلیغاتی نیز برای همهی کاربران در این لینک امکانپذیر است.
گوگل دربارهی همهی اپلیکیشنها و افزونههایی که استفاده میکنید، اطلاعات جمعآوری میکند. آنها حتی زمان و مکان استفاده را میدانند. بهعلاوه مخاطبان شما در استفاده از اپلیکیشنها هم توسط گوگل شناسایی میشوند. بهبیان سادهتر میتوان گفت که گوگل میداند شما در فیسبوک با چه کسی صحبت میکنید. آنها کشورهای مقصد مکالمهها را نیز شناسایی میکنند و با کمی محاسبه، زمان خوابیدن ما را نیز میدانند.
قوانین جدید گ، شرکتها را وادار میکند تا دادههای جمعآوریشده را به کاربران نشان دهند. گوگل در بخش امنیتی خود و در این لینک، اطلاعات تاریخچهی فعالیتهای شما را نشان میدهد.
یوتیوب یکی از بزرگترین زیرمجموعههای گوگل محسوب میشود و برنامههای جمعآوری داده قطعا در این سرویس هم پیاده میشوند. تاریخچهی ویدئوهایی که افراد در سرویس گوگل میبینند، اطلاعات جالبی نیز دربارهی شخصیت آنها بههمراه دارد. با مشاهدهی همان تاریخچه میتوان برنامههای آتی فرد و حتی عقاید او را نیز شناسایی کرد. دادههای تاریخچهی یوتیوب در این لینک دردسترس هستند.
گوگل علاوهبر نمایش تمامی دادههای جمعآوریشده، امکان دانلود آنها را به کاربر میدهد. حجم دادههای جمعآوریشده از کاربران متعدد برخیاوقات بسیار زیاد میشود. نویسندهی گاردین برای بررسی حجم دادهها، درخواست دانلود آنها را به گوگل داد و با فایلی ۵.۵ گیگابایتی مواجه شد که حجمی برابر با ۳ میلیون فایل ورد دارد.
شما میتوانید بامراجعهبه این آدرس، تمامی اطلاعات خود را از گوگل دریافت کنید. اطلاعاتی که شامل وبسایتهای نشانشده در کروم، ایمیلها، اطلاعات تماس، فایلهای گوگل درایو و همهی دادههای بالا میشود. بهعلاوه ویدئوهایی که در یوتیوب بارگذاری کردهاید، عکسهای گرفتهشده با گوشی هوشمند، اطلاعات کسبوکارهای فروشندهی خدمات و کالا و کالاهای خریداریشده از گوگل هم در آرشیو تولیدی دیده میشوند. پساز درخواست آرشیو به گوگل، شاید چند ساعت یا چند روز برای تولید آن زمان نیاز باشد که پس از اتمام فرایند، یک ایمیل برای دانلود اطلاعات دریافت خواهید کرد.
علاوهبر اطلاعات فوق، دادههایی همچون تقویم گوگل، اطلاعات پیامرسانیها در Hangout، تاریخچهی موقعیت، موسیقی شنیدهشده در سرویس گوگل موزیک، کتابهای خریداریشده از گوگل، گروههای گوگل، وبسایتهای ساختهشده بهکمک سرویسهای گوگل، اطلاعات گوشیهای هوشمند قبلی و حتی تعداد قدمهای کاربران نیز در آرشیو وجود دارد.