اگر برای داستانی نگرانکننده و کمی ترسناک آماده هستید، ادامهی این مطلب را بخوانید. نویسندهی گاردین در بررسی عمیقی تلاش کرد تا همهی اطلاعات و دادههایی که فیسبوک و گوگل از کاربران جمعآوری میکند را شناسایی کند. در ادامه متوجه میشوید که چه حجمی از اطلاعات شما بدون اطلاع و آگاهی خودتان توسط گوگل و فیسبوک جمعآوری میشود.
اگر قابلیت مکانیابی را در گوشی هوشمند خود روشن کرده باشید، گوگل با هربار روشن شدن گوشی موقعیت شما را تشخیص میدهد. هر کاربری میتواند بهصورت خط زمانی، تمامی مکانهایی را مشاهده کند که پس از استفاده از سرویسهای گوگل بازدید کرده است. میتوانید با ورود به حساب کاربری گوگل و مراجعه به این لینک، اطلاعات شخصی خود را درصورت وجود مشاهده کنید.
نویسندهی گاردین تصویری از تاریخچهی مکانیابی خود قرار داده است که همهی موقعیتهای بازدیدشده در یکسال گذشته را نشان میدهد. حتی زمان حضور در هر موقعیت و مدت زمان سفر از موقعیت قبلی نیز در این دادهها قرار دارند.
درصورتیکه در دستگاههای مختلف به حساب کاربری گوگل وارد شده باشید، غول موتور جستوجو تاریخچهای از جستوجوهای شما را در همهی آنها ذخیره میکند. بهبیان دیگر اگر تاریخچهی جستوجو و تاریخچهی گوشی هوشمند را پاک کنید، شاید اطلاعاتی از دستگاههای دیگر شما (مثلا تبلت) در گوگل ذخیره شوند.
گوگل ادعا میکند که کاربران کنترل کامل روی دادههای ذخیرهشده دارند. بههرحال با مراجعهبه این لینک و ورود به اکانت گوگل میتوانید تاریخچهی فعالیتهای خود (حتی فعالیتها در مرورگر گوگل) را مشاهده کنید.
گوگل با استفاده از اطلاعات متعدد همچون سن، موقعیت، جنسیت، تفریحات، شغل، علاقهمندیها، وضعیت ارتباط و حتی وزن و درآمد، پروفایلی برای انتخاب برترین تبلیغات برای شما تولید میکند. قطعا میدانید که حجم اصلی درآمد گوگل از تبلیغات کسب میشود. درنتیجه ساختن چنین پروفایلی از کاربران برای آنها بسیار سودمند خواهد بود. مشاهدهی پروفایل تبلیغاتی نیز برای همهی کاربران در این لینک امکانپذیر است.
گوگل دربارهی همهی اپلیکیشنها و افزونههایی که استفاده میکنید، اطلاعات جمعآوری میکند. آنها حتی زمان و مکان استفاده را میدانند. بهعلاوه مخاطبان شما در استفاده از اپلیکیشنها هم توسط گوگل شناسایی میشوند. بهبیان سادهتر میتوان گفت که گوگل میداند شما در فیسبوک با چه کسی صحبت میکنید. آنها کشورهای مقصد مکالمهها را نیز شناسایی میکنند و با کمی محاسبه، زمان خوابیدن ما را نیز میدانند.
قوانین جدید گ، شرکتها را وادار میکند تا دادههای جمعآوریشده را به کاربران نشان دهند. گوگل در بخش امنیتی خود و در این لینک، اطلاعات تاریخچهی فعالیتهای شما را نشان میدهد.
یوتیوب یکی از بزرگترین زیرمجموعههای گوگل محسوب میشود و برنامههای جمعآوری داده قطعا در این سرویس هم پیاده میشوند. تاریخچهی ویدئوهایی که افراد در سرویس گوگل میبینند، اطلاعات جالبی نیز دربارهی شخصیت آنها بههمراه دارد. با مشاهدهی همان تاریخچه میتوان برنامههای آتی فرد و حتی عقاید او را نیز شناسایی کرد. دادههای تاریخچهی یوتیوب در این لینک دردسترس هستند.
گوگل علاوهبر نمایش تمامی دادههای جمعآوریشده، امکان دانلود آنها را به کاربر میدهد. حجم دادههای جمعآوریشده از کاربران متعدد برخیاوقات بسیار زیاد میشود. نویسندهی گاردین برای بررسی حجم دادهها، درخواست دانلود آنها را به گوگل داد و با فایلی ۵.۵ گیگابایتی مواجه شد که حجمی برابر با ۳ میلیون فایل ورد دارد.
شما میتوانید بامراجعهبه این آدرس، تمامی اطلاعات خود را از گوگل دریافت کنید. اطلاعاتی که شامل وبسایتهای نشانشده در کروم، ایمیلها، اطلاعات تماس، فایلهای گوگل درایو و همهی دادههای بالا میشود. بهعلاوه ویدئوهایی که در یوتیوب بارگذاری کردهاید، عکسهای گرفتهشده با گوشی هوشمند، اطلاعات کسبوکارهای فروشندهی خدمات و کالا و کالاهای خریداریشده از گوگل هم در آرشیو تولیدی دیده میشوند. پساز درخواست آرشیو به گوگل، شاید چند ساعت یا چند روز برای تولید آن زمان نیاز باشد که پس از اتمام فرایند، یک ایمیل برای دانلود اطلاعات دریافت خواهید کرد.
علاوهبر اطلاعات فوق، دادههایی همچون تقویم گوگل، اطلاعات پیامرسانیها در Hangout، تاریخچهی موقعیت، موسیقی شنیدهشده در سرویس گوگل موزیک، کتابهای خریداریشده از گوگل، گروههای گوگل، وبسایتهای ساختهشده بهکمک سرویسهای گوگل، اطلاعات گوشیهای هوشمند قبلی و حتی تعداد قدمهای کاربران نیز در آرشیو وجود دارد.
شاید سال ۲۰۱۹ را با تمام مشکلات موجود در دنیای حریم خصوصی و امنیت بتوان سال مرورگرهای امن نامید. در سالهای ابتدایی ظهور وب، مرورگرها مجموعهای نامنظم از قابلیتها بودند که تنها با هدف بهتر نشان دادن محتوای موجود طراحی شدند. امنیت در مرورگرهای ابتدایی هیچگاه اولویت اول نبود و هیچ مثالی هم بهتر ازاینترنت اکسپلورر برای آن وضعیت نداریم. با ظهور مرورگرهای جدید همچون کروم و فایرفاکس نیز تمرکز تنها روی سرعت گذاشته شد و حریم خصوصی بهندرت مورد توجه قرار میگرفت.
در سالهای اخیر، اینترنت مملو از تبلیغات شده است، اما نقطهی اوج نگرانی جایی بود که ردگیری رفتار کاربران به صنعت تبلیغات اضافه شد. بهنظر میرسد نگرانیهای کاربران و کارشناسان پیرامون این موضوعات، بالاخره راهی در تصمیمگیریهای شرکتهای بزرگ پیدا کرده باشد.
کروم که ادعا میکند دوسوم از سهم بازار مرورگر در کل جهان را در اختیار دارد، بهعنوان آخرین مرورگر به صف مدافعان حریم خصوصی کاربران اضافه شد. در ماه گذشته، فایرفاکس ابزارهای ضدردگیری حرفهایتر به سیستم خود افزوده بود. مرورگر اج مبتنیبر کرومیوم مایکروسافت با وعدهی کنترل بهتر روی دادهها توسط کاربران، ارائه خواهد شد و سافاری اپل نیز مدتها قبل مانعاز ردگیری رفتار کاربران توسط تبلیغدهندهها شد.
گوگل در جریان کنفرانس توسعهدهندهها در روز سهشنبه، دو قابلیت جدید مبتنیبر حریم خصوصی برای کروم معرفی کرد. کنترل بهتر کوکیها، یکی از قابلیتها بود که مانعاز ردگیری کاربران توسط تبلیغدهندهها در میان وبسایتها میشود. قابلیت دیگر، محافظ ضد اثر انگشت بود.
کوکیها اطلاعات جزئی کوچکی هستند که روی کامپیوتر یا دیگر دستگاههای شما ذخیره میشوند تا وبسایتها و اپلیکیشنها شما را بهیاد بیاورند. کوکیها میتوانند شما را همیشه در حالت ورودبه حساب کاربری یک وبسایت نگه دارند و البته توانایی شناسایی رفتار کاربر را نیز دارند. اگر آنها کمی رفتارهای شما را در مرور از وبسایتهای متعدد ردگیری کنند، میتوانند پروفایلی کامل از محتوای مرورشده توسط شما بسازند.
مدیریت کوکیها همیشه بهصورت قابلیت روشن یا خاموش بوده است. خاموش کردن کوکیها یعنی تبلیغدهندهها نمیتوانند شما را در وبسایتهای مختلف دنبال کنند و البته ورودبه حسابهای کاربری نیز دائمی نخواهد بود. درواقع، قابلیت خاموش و روشنکردن، مزایا و معایب برابری برای کاربر دارد.
در آیندهی نزدیک، کروم از کوکیهای بینوبسایتی ممانعت بهعمل میآورد تا بدون اجازهی مشخص از کاربر نتوانند درمیان دامنههای متعدد او را دنبال کنند. بهزبان ساده، تبلیغدهندهها بدون اجازهی شما نمیتوانند رفتار را در وبسایتهای متعدد بررسی و ردگیری کنند. البته کوکیهای یک دامنه تحت تأثیر قابلیت جدید نخواهند بود. بههمیندلیل، خللی در ورود دائمی به حساب کاربری یک وبسایت ایجاد نمیشود.
قابلیت بالا، مزیت اضافهای هم برای کاربران دارد. با مسدودسازی کوکیهای بین وبسایتی، هکرها نیز نمیتوانند آسیبپذیریها را بین وبسایتها تشخیص دهند. حملههای بینوبسایتی این قابلیت احتمالی را دارند که ازسمت یک وبسایت آلوده به وبسایت دارای حساب کاربری شما وارد شوند. چنین حملههایی میتوانند برای دزدیدن اطلاعات و دادههای شخصی و حتی کنترل حسابهای کاربری استفاده شوند.
گوگل در ادامهی کنفرانس اعلام کرد که کوکیهای بینوبسایتی تنها در اتصالهای HTTPS قابلیت جابهجایی دارند. بهبیاندیگر، چنین کوکیهایی را نمیتوان بهراحتی جدا یا دستکاری کرد؛ درنهایت، هکرها نمیتوانند از آنها برای ورودبه کامپیوترهای قربانی استفاده کنند.
کوکیها تنها بخش کوچکی از روشهای ردگیری کاربران در سرتاسر وب هستند. امروزه تنها با استخراج یک اثر انگشت از مرورگر کاربران میتوان وبسایتهای مشاهدهشده را شناسایی کرد. اثر انگشت روشی برای وبسایتها و تبلیغدهندهها است تا حداکثر اطلاعات را دربارهی مرورگر شما جمعآوری کنند؛ اطلاعاتی که شامل افزونهها، اطلاعات دستگاه شما همچون سازنده، مدل و رزولوشن نمایشگر میشوند و درنهایت اثر انگشتی انحصاری برای دستگاه ایجاد میکنند. حتی درمواقعی که از قابلیت مرور امن و خصوصی در مرورگرها استفاده کنید، وبسایتها میتوانند با نگاه به اثر انگشت انحصاری اطلاعات مناسبی جمعآوری کنند.
شبکهی 5G روزبهروز نفوذ خود را به زندگی مردم بیشتر میکند و تا همهگیرشدن آن راه زیادی نداریم. درحالحاضر انواع شبکههای 5G در سرتاسر آمریکای شمالی، اروپا و آسیا پیاده میشوند. بهعلاوه تولیدکنندههای دستگاهها هم پشتیبانی مناسب از 5G را به گوشیهای هوشمند و مودمهای خود میافزایند که از میان آنها، کوالکام با پلتفرم اسنپدراگون ۸۵۵ سهم خود را از بخش سختافزار ادا کرد.
کوالکام اعلام کرد که با همکاری گوگل، API توسعهدهندهها برای Android Q را بهبود خواهد داد تا از شبکه 5G در برنامههای خود پشتیبانی کنند. طبق ادعای این دو شرکت، فرایند مذکور قابلیتهایی همچون دسترسی سریعتر به خدمات ابری، یکپارچهسازی آسانتر ویدئویی، بازیهای چندنفره بر بستر ابری و واقعیت افزوده برای خرید و مسیریابی را به همراه خواهد داشت.
فرانچسکو گریلی، معاون ارشد کوالکام دربارهی برنامههای جدید گفت:
با رونمایی از دستگاهها و شبکههای متعدد در سراسر جهان، دیگر میتوان 5G را فناوری موجود و درحالاجرا دانست. اکنون زمان آن رسیده است تا توسعهدهندههای اپلیکیشن، 5G را هرچه بیشتر به زندگی مردم اضافه کنند. نشاندادن آنچه با ارتباط مولتیگیگابیتی شبکهی جدید و پاسخگویی سریع آن امکان دارد، بخشی از این فرایند خواهد بود.
یکی از تغییرات مهم درسمت توسعهدهندههای اندروید Q، درسترسی بهتر آنها به اطلاعات کارایی شبکهها خواهد بود؛ اطلاعاتی که شامل دادههای توان مصرفی 5G هم میشود. شرکتها پیشبینی میکنند که اپلیکیشنها از اطلاعات دریافتشده برای بهبود کیفیت صدا و تصویر کاربران 5G استفاده خواهند کرد. بهعلاوه، پاسخگویی اپلیکیشنها و بازیها هم بهخاطر تأخیر پایین شبکهی جدید، بهبود مییابد.
شبکههای اولیهی 5G اکنون سرعت دانلود حداکثر یک تا ۲ گیگابیتبرثانیه ارائه میکنند که بستهبه اپراتورها تغییر میکند، اما کارایی معمول آنها به ۵۰۰ مگابیتبرثانیه نزدیک میشود. همین سرعت هم ۱۰ تا ۲۰ برابر بیشتر از سرعت میانگین کنونی شبکهی 4G در کشورهای پیشرفته است. برخی از بهبودها بهسرعت توسط کاربران گوشیهای 5G حس میشوند، اما برای تجربهی عالیتر به بهینهسازی اپلیکیشنها نیز نیاز خواهیم داشت.
باب بارچرز، معاون ارشد گوگل در مراسم Google IO گفت:
اندروید پلتفرمی برای نوآوری است که توانایی خود را با سرعت بالا در هماهنگشدن با فناوریهای جدید همچون 5G نشان میدهد. ما از همکاری با کوالکام در Google IO هیجانزده هستیم که درنهایت منجربه پشتیبانیاز توسعهدهندهها و اکوسیستم بزرگتر در مسیر استفادهی کامل از ظرفیتهای 5G خواهد شد.
اندروید Q در ماه مارس بهصورت آزمایشی عرضه شد و بهبودهایی همچون پشتیبانی از گوشیهای تاشدنی \ارائه کرد. سیستمعامل مخصوص گوشیهای هوشمند و تبلت، تنها بخشی از برنامههای گوگل در کنفرانس توسعهدهندهها را به خود اختصاصی میدهد. توسعهدهندهها برای اطلاع بیشتر از نحوهی پیادهسازی قابلیتهای جدید 5G میتوانند از بخش توسعهدهندههای شرکت در Connectivity Manager بازدید کنند.